Eurovision song contest - Moskva!

Hejsan! Jag tänkte ge en liten redogörelse här med vad jag tyckte om hela grejen!
Den här gången gör jag arbetet lite kortare eftersom det inte ens blev av sist jag fick för mig att skriva om en liknande big happening. ;)
Enjoy!

ESC:

Okej, jag börjar med att skriva ett par ord om varje bidrag!
De ovanör strecken är de som jag tyckte var bra och de nedanför var ... tja, inte lika bra!

Litauen - Han som sjöng såg lite ut som en av grabbarna i High School Musical :P Jag tyckte att låten var mycket bra, hans röst höll hela vägen och det var helt enkelt bra! Dock så var jag i stort sett den enda i familjen som tyckte om den.

Israel - Nice! Två härliga och glada tjejer som brinner för musiken och verkligen visar det! Bra rytm!

Portugal - Oj, vad jag blev glad av denna låten! Det var bara jag och lillsyrran som tyckte om den, men kan man göra annat? Fin bakgrund också! Min lillasyster är så söt, hon sa att; "Det känns som om en licka som springer på en sommaräng" haha, jag håller med dig!

Island - Det finns bara ett ord för den här låten och det är vacker! Hon som sjöng den var också väldigt vacker, samt bakgrunden. En värdig tvåa! (För visst var det tvåa som hon kom?)

Ryssland - Den var cool, lite annorlunda men jag gillade den ändå. Ryssarna håller standarden även i år, men jag hade kanske hoppats på något mer. Dock en väldigt häftig effekt det där med bakgrunden av henne som blev äldre och äldre allt eftersom låtens gång.

Azerbaijan - Det är ju inte utan att man blir lite stolt över att vara svensk! Arash och hans fina sång-partner gjorde det superbra! De är en fin låt som man vill dansa till! En bra fjärdeplats! (?)

Moldavien - Glad och cool! Jag skriver bara av mina anteckningar från kvällen, och jag minns faktiskt inte riktigt så mycket av låten, men det var vad jag hade skrivit. Bra och cool alltså!

Estland - Den här låten var också väldigt fin! En snygg balad, framförd p åett bra vis! Det roliga var att hennes hår såg ut lite som mitt. :P

Danmark - Mycket fin låt och ett fint framförande, men jag tyckte att hans röst var lite ... svajig kanske? Men jag gillade den ändå! Han lät faktiskt lite som Ronan Keating.

Turkiet - Yes! Magdans, det gillar jag! Jag har gillat det så länge jag kan minnas och det har nog att göra med att jag lyssnade på Shakira väldigt mycket när jag var liten. Visst blev dom trea? Mycket bra gjort! Jag dansade med lillsyrran låten igenom! Också en väldigt glad låt!

Norge - Så otroligt söt och charmig kille! Jag älskade hela bidraget och det roliga är att jag för en gångs skull hade rätt om vem som skullet a hem allt i år! När jag hörde bidraget under kvällen så sa jag; "Norge kommer säkert vinna i år" och vad hände? Jag och Felicia satt och var helt galna under röstningen. Dena charmigen kille som bara är 23 år i veckan vann nog mångas hjärtan med låten fairytale! Han har bott i Norge sedan han var tolv år och han kommer usprungligen från Vitryssland. Han satte poängrekord, långt över 300 poäng! Namnet är Alexander Rybak såklart!

Rumänien - Det här framträdandet var så blommande vackert så det finns inte! Mycket mer inns inte att säga!

England - En sån otrolig röst! Det var ju inget minus direkt att det var Andrew Lloyld Webber som hade skrivit låten till henne. Vilken ära!

Finland - Varför kom dom på sista plats för? Det har ju blivit lite av en grej för Finland att sticka ut i ESC de senaste åren, vilket är väldigt kul. Bra med lite omväxling! Jag gillade den i alla fall!



Spanien - Jag har skrivit; Bra, men sådär. Kommer inte ihåg varför jag inte gillade den så mycket, men med tanke på att jag inte kommer ihåg den ens så kan den ju inte ha varit så bra.

Ukraina - Den var väl bra egentligen, men vad var grejen liksom? Halvnakna gladiatorer och en tjej som skulle kunna tas för en av medlemmarna i Pussy Cat Dolls? (Som jag visserligen tycker om) Nä, jag tror att det blev lite för mycket oavsett om det var en bra låt.

Tyskland - Nu när jag tänker efter så undrar jag faktiskt varför jag satte in Tyskland på den här sidan av strecket. Deras låt var ju lite ... speciell, men vadå? Det var det väl mångas som var! Det var en glad låt!

Albanien - Det var en duktig tjej och jag gillade att hon var så ung, men låten var inget speciellt egentligen. Och vad gjorde den dansande iprenmannen där i glitterblått? Och de där två andra gubbarna som såg ut so mmaskeradvampyrer eller nåt? Jag fattade inte riktigt grejen :P

Bosnien och Herzegovina - Smörigt värre. Låten hade väl sina stunder, men jag tycker att det var lite för smörigt för min smak!

Armenien - Låten var ganska bra, men deras scenklädsel förstörde det lite. Sorry, men det blev lite för mycket där också ... Inga och Anush, vilka härliga namn ;)

Grekland - Greklands bidrag brukar verkligen vara något att se fram emot, men vad var det här?! Jag tycker att han påminnde ruskigt mycket om en duracellkanin på amfetamin :P Lite för mycket här också. Låten var väl sådär, men inget speciellt.

Kroatsien - Hade kunnat vara bra, men det blev ändå lite för skrikigt efter ett tag. Jag tror att tjejen i vitt förstörde det lite också. Han hade klarat det bättre utan henne.

Frankrike - Det var lite rörande att hon sjöng på den här dagen för första gången på tio år sedan hennes pappa (Nu blev jag osäker igen, visst var det hennes pappa?) gick bort. Mycket fint gjort och jag tror nästan att jag ändrar mig lite här också. Hon hör hemma på andra sidan linjen! Påminnde faktiskt lite om Edit Piaff (Stavning?)

Sverige - Det gör mig ont att behöva placera Sverige på denna sidan, men ärligt talat så tycker inte jag att vi var sådär jättebra. Jag tycker inte om låten sådär överdrivet mycket heller. Dessvärre så gjorde hon det inte så bra denna gången, hon andades i mikrofonen och höll den på för långt, respektive för kort avstånd ett lertal gånger.
Tyvärr Marlena! Du var bättre i melodifestivalen.

Malta - Denna låten var väl också ganska bra egentligen, men jag tycker att hennes röst var lite för ljus och nasal. Det var lite synd, men hon kanske bara hade en dålig dag? :P Hon hör nästan hemma på andra sidan linjen också.
Fast inte riktigt.








Sådärja! Nu har ni fått veta en hel del!
Det var en väldigt bra show överhuvudtaget, tycker ni inte det? Ryssland var klart de bästa värdarna!
Entrén med Dima Bilan var häftig och jag blev väldigt glad över att se honom eftersom han är en av mina största idoler :)
Dock så var det nästan lite slöseri på pengar. Den entrén kostade 10 . 000 000! Det känns som om de pengarna hade kunnat gå till något bättre, men så är det ju varje år! Lite synd också att han inte sjöng live :(
Det var i alla fall väldigt vacker alltsammans och jag gillade scenen (som vägde 80 000 ton eller nåt :P)
Underhållningen innan röstningen var väldigt häftig! Jag gillade det väldigt mycket!
Genomskinliga vattenbassänger i taket är precis min kopp te! Häftigt när de sänktes ned över publiken också!
Och det sista, när Dima Bilan och den första vinnaren av ESC delade ut priset till Alexander Rybak!
En makalös kväll! :D <3
Och Dima Bilan var sååå snygg :D:D:D Inget minus direkt ;)


Här får ni med videon med Norges bidrag också!  




Massa pussar och kramar från Nicole!




Years ago when I was younger
I kinda' liked a girl I knew.
She was mine, and we were sweethearts,
That was then, but then it's true

I'm in love with a fairytale
Even though it hurts.
‘Cause I don't care if I lose my mind;
I'm already cursed

Every day we started fighting,
Every night we fell in love.
No one else could make me sadder,
But no one else could lift me high above

I don't know what I was doing
But suddenly we fell apart.
Nowadays I cannot find her.
But when I do we'll get a brand new start

I'm in love with a fairytale
Even though it hurts.
Cause I don't care if I lose my mind;
I'm already cursed

She's a fairytale
Yeah
Even though it hurts.
Cause I don't care if I lose my mind;
I'm already cursed


(Fem av fem stjärnor såklart!)

Kommentarer

Vad har du på hjärtat:

Vad heter du:
Spara dina uppgifter?

Skriv din E-mail här: (publiceras ej)

Vad heter din blogg:

Skriv ditt meddelande till mig här:

Trackback
RSS 2.0