Att göra en bento! (Hur då?!)

Hejsan! Jag läste vad jag skrev igår och nu är det ganska komiskt, för jag fattar hur jag blir när jag blir arg. Haha.
Jag ska iaf åka till gräddö på klassresa med min kära gamla klass på onsdag! Vi ska ha med oss typ lunch att äta när vi kommer fram, och jag kan ju inte nöja mig med nån vanlig maträtt som typ sallad eller nåt. Nejdå! Jag ska självklart göra det krångligaste jag kunde komma på! Bento!

Jag tänkte förklara för er som inte vet vad en bento är lite snabbt, så ni som redan vet kan skrolla ner en bit!

Bento alltså, är en japansk variant av en engelsk "lunch box" kan man väl säga. Jag har för mig att bento faktiskt betyder packlåda på japanska. Men bento är ganska mycket mer komplicerat än lunch box...
Själva benton brukar läggas upp i en matlåda (vanligtvis för att ätas som skollunch i Japan), vanligtvis går man efter 4-3-2-1 metoden. Det vill säga: 4 delar ris, 3 delar kött, fisk eller vegetariskt alternativ, 2 delar grönsaker och 1 del övrigt. (Vanligtvis frukt, inlagd grönsak eller en liten dessert)
Sen ska man alltså lägga upp det fint och tätt så att inte maten förstörs och "åker omkring".  En vanlig grej i Japan är att göra gulliga djuransikten m.m.
Här kommer några bilder på kreativa bentos.
En halloween version som är riktigt fin. Ganska enkel, men väldigt fin!

Det här måste ha tagit hur lång tid som helst. Mycket detaljer!

En sån här vore väl ganska inponerande att ha med sig? XD Jag skulle nog inte kunna göra en sån ens om jag försökte:P

 Också en väldigt enkel, men superfin!

 Jag älskar hello kitty! Det är väldigt populärt i Japan, och när jag googlade på bento så dök väldigt många kitty varianter upp.

Det här är de finaste tkr jag! En sån här, och man vill inte ens äta upp maten!

 Urgullig! Cute var ordet!

 Mario, vad sött!

 Hur sjutton fick dom riset att stå upp?! Har dom i betong eller vaddå?

 Jag var pokémon-nörd när jag var liten, och jag blev kär i en här lilla sötnosen direkt!

Ganska cool,  men fy vad äckligt! Jag blir inte diekt hungrig när jag ser på den här...

 Haha, Homer =)

Det blev visst lite många bilder, men det är helt fantastiskt  att man kan göra sånt här! Vore superkul att ha med en söt bento och göra några imponerade! Hah:P 
Dessvärre har planerna blivit lite ändrade, det verkar inte som om jag ska ha med mig en bento plötsligt.
Mamma o pappa tkr det e för krångligt elr nåt, så nu vet jag inte hur det blir... Jag hoppas fortfarande jag får, för det vore faktiskt kul att ha nåt japanskt orginellt istället för vanlig mat.  Jaja, that's life.

Hoppas ni blir inspirerade iaf, och om ni undrar över några ingredienser eller nåt, så kan ni skriva ett inlägg. Jag vet vad det mesta består av tror jag.  

               Ha det bäst! Puss och kram!! <3

Kommentarer

Vad har du på hjärtat:

Vad heter du:
Spara dina uppgifter?

Skriv din E-mail här: (publiceras ej)

Vad heter din blogg:

Skriv ditt meddelande till mig här:

Trackback
RSS 2.0